Jedan pun pogodak za danas. Donosimo vam zanimljivu priču a ko će drugi biti glavna uloga nego Bosanac, Hercegovac i Crnogorac. Žurili su na voz a kako su htjeli da se ukrcaju napravili su više situacija koje su komične. Pogledajte kako se to izdešavalo.

–Pogledaj ti koja je ovo životinja, a on je samo došao da nas ispravi.
Brzi vozovi – simbol savremenog doba, tehnološkog napretka i čovjekove vječne težnje da prostor pobijedi vremenom. Kroz vijekove, ljudi su tragali za načinima kako da se kreću brže, efikasnije i sigurnije. Od parnih lokomotiva koje su puštale oblačiće dima u viktorijanskom sumraku do današnjih gotovo bešumnih supervozova koji jure 600 kilometara na sat, historija brzih vozova je priča o ljudskoj domišljatosti, upornosti i evoluciji mobilnosti. U nastavku te vodim na epsko putovanje kroz historiju, inženjering, geopolitičke implikacije, društvene promjene i budućnost ovih metalnih čudovišta koji spajaju gradove, države i čitave kontinente.
Početak brzine: Od parne lokomotive do aerodinamičnih čeličnih strelica
Iako su prvi vozovi koji su pokretani parom postojali još početkom 19. stoljeća, pojam “brzi voz” u tadašnjem kontekstu značio je brzinu od 30 do 50 km/h – što je tada bilo revolucionarno. George Stephenson i njegov “Rocket” iz 1829. godine smatra se začetnikom moderne željeznice. Iako to danas zvuči skromno, bio je to prvi korak ka revoluciji transporta koja je promijenila svijet.
Pravi zamah brzih vozova počeo je sredinom 20. stoljeća, kada je Japan 1964. godine lansirao Shinkansen, poznat i kao “metak voz”. Tadašnja brzina od 210 km/h bila je senzacija. Vozovi poput 0 Series Shinkansen postali su simbol modernizacije Japana nakon Drugog svjetskog rata. Bio je to prvi električni voz koji je dizajniran isključivo za velike brzine i koji nije dijelio prugu s klasičnim vozovima.
Uskoro su i Evropljani shvatili da više nije dovoljno imati samo pouzdan voz – trebao je biti i brz. Francuski TGV (Train à Grande Vitesse) prvi je ozbiljni evropski odgovor. Lansiran 1981. godine, TGV je ubrzo oborio svjetski rekord brzinom od 574,8 km/h (rekord za točkovne vozove), a Francuska je postala globalni pionir u tehnologiji brzih vozova.
Brzina u brojkama: Ko, gdje i koliko brzo?
Danas se “brzim vozom” smatra onaj koji postiže najmanje 250 km/h na posebnim prugama, odnosno 200 km/h na konvencionalnim linijama. Međutim, brojni savremeni sistemi daleko nadmašuju te brojke. Evo nekoliko primjera iz različitih dijelova svijeta:
-
Kina – Fuxing Hao CR400AF/BF: Trenutna komercijalna brzina 350 km/h, ali testiran do 420 km/h.
-
Japan – ALFA-X: Prototip Shinkansen voza koji može dostići 400 km/h. S njim Japan planira nadmašiti kineske rivale.
-
Francuska – TGV: Trenutna komercijalna brzina oko 320 km/h.
-
Italija – Frecciarossa 1000: 300–360 km/h.
-
Njemačka – ICE 3 i ICE 4: Do 330 km/h.
-
Španija – AVE (Alta Velocidad Española): Brzine do 310 km/h.
-
Južna Koreja – KTX i SRT: Brzine do 330 km/h.
-
Velika Britanija – HS1 i budući HS2: HS1 do 300 km/h, dok će HS2 ići do 360 km/h kada se završi.
U Kini se trenutno gradi i razvija supermagnetni levitacijski voz (maglev) koji bi mogao dostići čak 600 km/h, koristeći elektromagnetne sile kako bi “levitirao” iznad šina, smanjujući trenje gotovo na nulu.
Tehnologija iza čuda: Kako funkcioniše brzi voz?
Brzi vozovi nisu samo brži zbog snažnijih motora – njihova prednost leži u kompletnoj integraciji tehnologije. Počevši od aerodinamičnog dizajna, koji smanjuje otpor vazduha, preko olakšanih aluminijskih ili kompozitnih karoserija, do posebno dizajniranih pruga bez oštrih krivina, sve u konstrukciji je podređeno brzini i sigurnosti.
Jedna od ključnih razlika je u zasebnim brzim prugama, gdje nema ukrštanja sa drumovima, nema prelaza, a signali i upravljanje vozovima se vrši digitalno i automatski, bez klasičnih semafora. Sistem ETCS (European Train Control System) omogućava vozu da “komunicira” sa prugom i samostalno reguliše brzinu u zavisnosti od situacije na putu, čime se smanjuje mogućnost greške čovjeka.
Kod maglev vozova, kao što je Shanghai Maglev ili japanski SCMaglev, nema čak ni fizičkog dodira sa šinama. Umjesto točkova, koriste magnetsku levitaciju za kretanje, čime se smanjuje trenje na minimum i omogućavaju nevjerovatne brzine.
Uticaj na društvo, ekologiju i ekonomiju
Brzi voz nije samo tehnološko čudo – on mijenja čitave države. Kada se, na primjer, TGV linija proširila na jug Francuske, čitava ekonomija regije se ubrzala. Turizam je procvjetao, udaljene regije su se povezale s centrima, a ljudi su počeli živjeti u jednom gradu, a raditi u drugom – udaljenom stotinama kilometara. Pojam “superkomutacije” – kada radnici svakodnevno putuju više od 150 km na posao – postao je realnost.
Ekološki gledano, brzi vozovi predstavljaju najzeleniji oblik masovnog prevoza. Emituju znatno manje CO₂ po pređenom kilometru u odnosu na avione i automobile. Kada se koristi električna energija iz obnovljivih izvora, kao što je slučaj u Španiji i Švedskoj, brzi voz postaje praktično klimatski neutralan.
Takođe, oni oslobađaju aerodrome od prenatrpanosti. Npr., otkako je linija Madrid–Barselona počela s radom, broj letova na toj relaciji pao je za više od 30%.
Budućnost brzih vozova: Gdje idemo dalje?
I dok se već sada dostižu brzine koje nadmašuju sve dosadašnje rekorde, budućnost nudi još uzbudljivije scenarije:
-
Hyperloop: Vizionarski projekat koji predlaže kapsule koje jure vakuumskim tunelima brzinom od čak 1000 km/h. Iako još u fazi testiranja, brojne kompanije ulažu milijarde u ovaj koncept.
-
Autonomni brzi vozovi: Trenutno su svi vozovi pod nadzorom vozača, ali testiraju se potpuno autonomni sistemi koji će smanjiti potrebu za ljudskim faktorom, povećati sigurnost i smanjiti troškove.
-
Pametne stanice i digitalizacija: Stanice budućnosti će biti u potpunosti automatizovane, sa robotima koji pomažu putnicima, digitalnim ekranima, i personalizovanom navigacijom.
-
Supra-kontinentalne linije: Kina predlaže izgradnju brzih vozova koji bi povezivali Aziju i Evropu, pa čak i transsibirsku brzu prugu, čime bi voz od Pekinga do Londona mogao da putuje za manje od 48 sati.
Više od putovanja
Brzi voz nije samo sredstvo da se stigne od tačke A do tačke B. On je simbol napretka, povezanosti i nove ere mobilnosti. U doba kada planeta vapi za održivim rješenjima, a ljudi traže brže, sigurnije i udobnije načine kretanja, brzi vozovi ostaju među najperspektivnijim rješenjima. Njihova tiha snaga koja juri kroz pejzaže budućnosti govori nam ne samo gdje idemo, već i ko postajemo kao civilizacija.