Za vas jedan jako smiješan vic. Opet u glavnoj ulozi ko drugi nego bosanci i hercegovci, Mujo i Haso, glavni junaci svih najjačih viceva. Pročitajte i nasmijte se u nastavku, a poslije naravno slijedi naša standardna rubrika zanimljivosti.

– “Haso, bolan, skloni to čudo što duva s plafona, ohladi mi dušu, ne mogu više da drhtim!”
A sada kao što smo i obećali, malo zanimljivosti za vas, osvrnut ćemo se na helikoptere, vjerujemo da se većina vas nije vozila nikad u jednom ali možemo pročitati malo više o njima i približiti ih nama.
Helikopteri – Mašine koje su promijenile svijet iz zraka
Helikopteri su jedne od najsloženijih i najfascinantnijih letjelica koje je čovjek ikada izumio. Za razliku od aviona, oni ne trebaju dugačku pistu da polete. Njihova sposobnost vertikalnog uzlijetanja i slijetanja, lebdenja u mjestu, letenja unazad i kretanja bočno daje im jedinstvene prednosti u različitim uslovima – od ratnih zona do spasilačkih misija na najnepristupačnijim terenima. No, kako je došlo do toga da čovjek poleti uz pomoć rotora?
Korijeni ideje: Od Leonarda da Vincija do prve letjelice
Prva zamisao o letjelici koja koristi rotirajuće elise potiče još iz renesansnog doba. Genije Leonardo da Vinci je krajem 15. stoljeća nacrtao skicu letjelice koja se kretala uz pomoć spiralnog rotora – poznatu kao “zračni vijak”. Iako nikada nije konstruisan, taj nacrt se danas smatra idejnim začetkom koncepta helikoptera.
Prvi ozbiljni koraci u realizaciji ove ideje počeli su tek u 19. stoljeću s razvojem mehanike, motora i eksperimentima s uzgonom. Tokom 20. stoljeća razvoj helikoptera dobiva na zamahu zahvaljujući brojnim pionirima.
Igor Sikorsky – Otac modernog helikoptera
Kada se govori o stvarnom začetku modernog helikoptera, jedno ime se uvijek izdvaja – Igor Sikorsky. Ovaj ukrajinsko-američki avijatičar je 1939. godine u SAD-u konstruisao VS-300, prvi funkcionalni helikopter s jednim glavnim rotorom i manjim repnim rotorom koji se i danas koristi kao standardna konfiguracija. Sikorskyjev dizajn bio je revolucionaran jer je omogućio stabilan let, upravljivost i sigurnost, što su sve bili problemi ranijih pokušaja.
Njegov helikopter je kasnije prerastao u R-4, prvi helikopter koji je ušao u masovnu proizvodnju i korištenje u Drugom svjetskom ratu. Od tada pa do danas, helikopteri su se nevjerovatno razvili i ušli u gotovo sve sfere života.
Kako helikopter leti? Tehnička čuda u pokretu
Helikopteri se oslanjaju na rotore da bi generisali uzgon, slično kao krila aviona. Glavni rotor (najčešće horizontalni) stvara silu koja omogućava uzlijetanje. Repni rotor služi za stabilizaciju letjelice i kontrolu smjera.
Pilot koristi tri glavne komande:
-
Kolektivna kontrola – mijenja ugao napada svih lopatica glavnog rotora istovremeno, čime se reguliše uzgon (poletanje/sletanje).
-
Ciklična kontrola – mijenja ugao napada lopatica tokom njihove rotacije, čime se omogućava kretanje u određenom pravcu.
-
Pedale – upravljaju repnim rotorom i kontrolišu rotaciju oko vertikalne osi (yaw).
Unatoč toj složenosti, vješti piloti mogu izvesti precizne manevre, lebditi na istom mjestu ili se spustiti na tjesnac veličine automobila.
Vojska, medicina, spašavanje i više: Gdje se koriste helikopteri?
Helikopteri su postali nezamjenjivi u mnogim sektorima:
1. Vojna upotreba
Od Drugog svjetskog rata do danas, helikopteri su postali ključni alat u vojnim operacijama. Transport trupa, izviđanje, medicinska evakuacija (MEDEVAC), napadi iz zraka – sve su to uloge koje su igrali helikopteri poput UH-1 Huey u Vijetnamu, Apache u Zaljevskom ratu ili danas Black Hawk u globalnim operacijama.
2. Medicinska evakuacija
U hitnim slučajevima gdje minuta znači život, medicinski helikopteri (kao što je Eurocopter EC135) mogu brzo doći do nesreće, stabilizirati pacijenta i prebaciti ga u bolnicu.
3. Vatrogasci i spasavanje
Helikopteri se koriste za gašenje požara s visine, spuštanje spasilaca u planine, ili izvlačenje ljudi iz poplava. Njihova sposobnost da dolete bilo gdje čini ih ključnim alatom u katastrofama.
4. Policija i nadzor
U urbanim sredinama koriste se za nadzor iz zraka, praćenje osumnjičenih, gužve u saobraćaju ili potragu za nestalim osobama.
5. Industrija i transport
Naftne kompanije koriste helikoptere za prevoz radnika do platformi. U planinskim predjelima helikopteri su jedini način da se dostave materijali ili ljudi do udaljenih lokacija.
Zanimljivosti koje (vjerovatno) niste znali
-
Helikopteri mogu letjeti unazad – Za razliku od aviona, helikopteri se mogu kretati unazad, bočno ili lebditi na mjestu.
-
Lebdenje troši najviše goriva – Za razliku od aviona koji troše najviše goriva pri uzlijetanju, helikopteri troše najviše dok lebde.
-
“Autorotacija” spašava život – Ako motor otkaže, helikopter ne pada kao kamen. Zahvaljujući autorotaciji, pilot može sigurno sletjeti.
-
Najbrži helikopter na svijetu je Eurocopter X3 koji je 2013. dostigao brzinu od 472 km/h, što je nevjerovatno za rotornu letjelicu.
-
Let helikopterom može biti opasniji od letenja avionom, ali zato su piloti vrhunski obučeni i letjelice redovno servisirane.
-
Jedan od najskupljih civilnih helikoptera je Airbus H225 Super Puma, koji košta i preko 30 miliona dolara.
-
Helikopteri na nosačima aviona su često opremljeni sistemima za spuštanje i podizanje ljudi iz vode – ključni su u misijama traganja i spašavanja mornara.
Ikonični helikopteri kroz historiju
-
Bell UH-1 “Huey” – simbol Vijetnamskog rata
-
Sikorsky Black Hawk – vojni radni konj SAD-a
-
Apache AH-64 – smrtonosna napadačka letjelica
-
CH-47 Chinook – dvorotorni transportni div
-
Robinson R22 i R44 – školski i privatni helikopteri
-
Ka-52 “Alligator” – ruski borbeni helikopter s koaksijalnim rotorima
-
Airbus H145 – često korišten za medicinske letove i policiju
Budućnost helikoptera – Električni rotor i autonomni let
Tehnologija ide dalje. Danas se radi na razvoju električnih helikoptera, poput onih koji koriste više manjih rotora umjesto jednog glavnog. Ove letjelice poznate kao eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) mogu postati temelj budućih letećih taksija. Kompanije poput Ubera, Volocoptera, Lilium i Joby Aviation već testiraju prototipove.
Također, autonomni helikopteri (bez pilota) sve se više koriste u izviđanju, nadzoru i dostavi medicinskog materijala na nepristupačnim lokacijama.
Helikopteri – zračni heroji čovječanstva
Od skica Leonarda da Vincija do futurističkih električnih taksija, helikopteri su prešli dug put. Danas su nezamjenjivi u spašavanju života, ratnim operacijama, prevozu i svakodnevnim zadacima širom svijeta. Njihova sposobnost da slete bilo gdje, da lete u najtežim vremenskim uslovima i da manevrišu tamo gdje druge letjelice ne mogu – čini ih simbolom ljudske domišljatosti, upornosti i hrabrosti.
U doba kada zračni saobraćaj postaje sve sofisticiraniji, helikopteri ostaju čuvari neba – bilo da lebde iznad bolnice, planinskog vrha ili ratne zone. Oni nisu samo mašine. Oni su životna linija, most u krizi i produžena ruka čovječanstva koja seže gdje ništa drugo ne može.